ul. Grochowska 56, Poznań

Opłata planistyczna (część 2)

maj 31, 2019

Sposób ustalenia opłaty planistycznej

Sposób naliczenia opłaty planistycznej w związku ze sprzedażą nieruchomości regulują przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W myśl przepisu art. 37.1. ustawy, wysokość opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, o której mowa w art. 36 ust. 4, ustala się na dzień jej sprzedaży. Obniżenie oraz wzrost wartości nieruchomości stanowi różnicę między wartością nieruchomości określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu obowiązującego po uchwaleniu lub zmianie planu miejscowego a jej wartością, określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu, obowiązującego przed zmianą tego planu, lub faktycznego sposobu wykorzystywania nieruchomości przed jego uchwaleniem. Należy również wspomnieć, że na podstawie art. 87.3a ustawy – jeżeli uchwalenie planu miejscowego nastąpiło po dniu 31 grudnia 2003 r. w związku z utratą mocy przez miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwalony przed dniem 1 stycznia 1995 r., przepisu art. 37 ust. 1 zdanie drugie niniejszej ustawy, w odniesieniu do wzrostu wartości nieruchomości, nie stosuje się, o ile wartość nieruchomości określona przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu ustalonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uchwalonym przed dniem 1 stycznia 1995 r. jest większa, niż wartość nieruchomości określona przy uwzględnieniu faktycznego sposobu jej wykorzystywania po utracie mocy tego planu. W takim przypadku wzrost wartości nieruchomości, o którym mowa w art. 36 ust. 4 niniejszej ustawy, stanowi różnicę między wartością nieruchomości określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu obowiązującego po uchwaleniu planu miejscowego a jej wartością określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu ustalonego w planie miejscowym uchwalonym przed dniem 1 stycznia 1995 r.

Ustalenie opłaty planistycznej na wniosek właściciela

Zgodnie z art. 37 ust. 7 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego, przed jej zbyciem może żądać od wójta, burmistrza albo prezydenta miasta ustalenia, w drodze decyzji, wysokości opłaty planistycznej. Z powyższego przepisu wynika, że właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeszcze przed zbyciem nieruchomości jest uprawniony do złożenia wniosku o ustalenie wysokości opłaty planistycznej. Decyzja taka ma co do zasady charakter wstępny, albowiem różni się od decyzji wydanej już po zbyciu nieruchomości. Przyjmuje się, że co do zasady decyzja taka nie może być egzekwowana, albowiem nie doszło jeszcze do zbycia nieruchomości (tym samym nie ma podstawy do jej wyegzekwowania).

Skutki ustalenia opłaty planistycznej na wniosek właściciela

Wydanie decyzji pozwala właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu wstępnie określić wysokość opłaty przed transakcją. Zaznaczyć jednak należy, że wydanie decyzji na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego zazwyczaj wiąże się z koniecznością dokonania zapłaty za sporządzony operat szacunkowy. Najczęściej (chociaż nie jest to regułą) po złożeniu wniosku organ wzywa do uiszczenia opłaty za sporządzony operat szacunkowy, albowiem opłata planistyczna nie jest jeszcze wymagalna i możliwa do egzekwowalna, wobec czego określenie opłaty planistycznej przed dniem sprzedaży nieruchomości nie leży w interesie organu (pomimo tego organ musi ponieść koszty sporządzenia operatu szacunkowego nieruchomości). Wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji w przedmiocie ustalenia wysokości renty planistycznej nie obliguje właściciela lub użytkownika wieczystego do sprzedaży nieruchomości. Opłata stanie się wymagalna jedynie w przypadku zbycia nieruchomości. Nadto właściciel zawsze może ,,przeczekać’’ 5-letniego terminu, w którego okresie opłata (w przypadku zbycia nieruchomości) zostałaby naliczona.

Odwołanie od decyzji ustanawiającej opłatę planistyczną

Od decyzji administracyjnej w sprawie ustalenia renty planistycznej przysługuje odwołanie wnoszone terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie wnoszone jest do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu wydającego decyzję. Składając odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego należy podnieść wszystkie merytoryczne zarzuty, wskazując, jakich dokładnie uchybień dopuścił się organ wydający decyzję oraz uzasadnić jaki wpływ miały te uchybienia na treść wydanej decyzji.

Warto wspomnieć, że cena wskazana w akcie notarialnym sprzedaży nieruchomości nie jest podstawą do obliczenia renty planistycznej. Okoliczność, że notariusz wysyła odpis aktu notarialnego do urzędu stanowi jedynie podstawę do formalnego rozpoczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie ustalenia renty planistycznej. Urząd nie jest związany ceną wskazaną w akcie notarialnym a obliczenia wysokości opłaty planistycznej dokonuje (na podstawie cen rynkowych) każdorazowo rzeczoznawca majątkowy w odniesieniu do całej nieruchomości ze stanu z dnia sprzedaży. Wobec powyższego, składając odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego należy wskazać, jakich dokładnie uchybień dopuścił się biegły podczas dokonywania wyceny nieruchomości oraz w jaki sposób błędy te wpłynęły na określenie wzrostu wartości nieruchomości.

Każdorazowo należy pamiętać, że korzystając z drogi odwoławczej zobligowani jesteśmy do zachowania wymogów formalnych odwołania, które należy odpowiednio uzasadnić oraz precyzyjnie wskazać zakres zaskarżenia. Praktyka pokazuje, że możliwość skorzystania z drogi odwoławczej bardzo często jest korzystnym rozwiązaniem pozwalającym na uniknięcie zapłaty zawyżonej opłaty lub nawet całkowite uchylenie decyzji administracyjnej.

Autor:

Kamil Radecki

Kamil Radecki

Aplikant radcowski

Email: k.radecki@turcza.com.pl
Telefon: +48 61 666 37 60

Apl. Kamil Radecki zajmuje się bieżącą obsługą prawną podmiotów gospodarczych, w szczególności w zakresie: prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz umów handlowych, zabezpieczania i egzekucji wierzytelności.

PRZECZYTAJ INNE WPISY

Obiekty zbiorowej ochrony w ustawie o ochronie ludności i obronie cywilnej

Nieruchomościowy blog prawny Kancelarii TURCZA W dniu 1 stycznia 2025 r. w życie weszły przepisy ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej („Ustawa”). Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu Ustawy Celem regulacji jest podniesienie poziomu...

Przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę, a poprzedzające ją decyzje

Przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę (PNB) obejmuje przenoszenie praw i obowiązków administracyjnych inwestora. Decyzje środowiskowe mogą być przenoszone, natomiast konserwatorskie i zgody na wycinkę są nieprzenoszalne. Warto poznać przepisy, aby uniknąć problemów prawnych.

Przymiot strony w postępowaniu o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, która jest planowana na nieruchomości obciążonej

W postępowaniu o pozwolenie na budowę kluczowe jest prawidłowe ustalenie stron, w tym właścicieli nieruchomości władnących, jeśli obiekt oddziałuje na ich działki. Niewłaściwe ich określenie może skutkować uchyleniem decyzji lub opóźnieniami inwestycji.

Najnowsza nowelizacja prawa budowlanego – duże zmiany dla deweloperów i wyższe koszty budownictwa wielorodzinnego

Nieruchomościowy blog prawny Kancelarii TURCZA Z dniem 1 sierpnia 2024 wchodzą dwie nowelizacje rozporządzeń dotyczących warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego. Początkowo zmiany...

Nowelizacja przepisów budowlanych – co się zmieni od sierpnia 2024?

Nowelizacja przepisów budowlanych od 1 sierpnia 2024 r. wprowadza kluczowe zmiany: obowiązek 25% terenów zielonych przy budynkach, minimalną powierzchnię lokalu 25 m², pomieszczenia dla rowerów, izolacyjność akustyczną drzwi 37 dB oraz place zabaw dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami.

Zmiany w projekcie budowlanym – liczenie powierzchni całkowitej i zabudowy po nowemu

Zmiany w przepisach budowlanych od 1 kwietnia 2024 r. dotyczą nowych zasad liczenia powierzchni całkowitej i zabudowy, a od 1 sierpnia 2024 r. obowiązkowej analizy akustycznej dla budynków mieszkalnych. Nowelizacja przewiduje przepisy przejściowe dla inwestycji rozpoczętych przed wejściem w życie nowych regulacji.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych do projektu architektonicznego a ich realna ochrona

BLOG Stworzony przez projektanta projekt stanowi utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych - dalej: „Ustawa”, który podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Źródło: unsplash.comPrzedmiot umowy o przeniesienie praw...

Nowe rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie

Z dniem 1 kwietnia 2024 r. wejdą w życie nowe przepisy w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Nowe przepisy mają ograniczyć nadużycia deweloperów na rynku nieruchomości tzw. „patodeweloperka”.

Rząd ogłasza nowy program kredytowy w zamian bezpiecznego kredytu 2%

Ruszyły konsultacje projektu „Mieszkanie na start”, którego zadaniem będzie wspieracie kredytobiorców chcących kupić pierwsze mieszkanie. W 2024 r. przeznaczone zostanie na ten cel 500 mln zł. Program uruchomiony będzie od połowy tego roku.

Deweloperski Fundusz Gwarancyjny

Została uchwalona nowa ustawa deweloperska tj. ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. Dowiedz się więcej!